Program tegorocznych TKM-ów
-
Prezentacja projektów gimnazjalnych
-
Warsztaty
-
Festiwal Kultur
-
Konkurs wiedzy o szkole i jej patronie
-
Konkurs filmowy: „Lelewel oczami ucznia”
-
Popołudnie teatralne
-
Kiermasz ciasteczek
-
Wielka Gala Lelewela
Zdjęcia z TKM-ów można obejrzeć w galerii TKM-y 2013.
Nareszcie! W zeszłym roku tradycyjne TKM-y nas ominęły (z powodu remontu „basenu”), więc tegoroczne witamy z tym większą radością i zaciekawieniem - pierwszy raz uczestniczy w tej imprezie też gimnazjum . Jak to będzie?
1. Prezentacja projektów gimnazjalnych
Dzień pierwszy (środa 20.03) był szczególnie ważny dla nas, uczniów klas drugich, bo przedstawialiśmy wyniki naszej pracy , czyli spędzające niektórym sen z powiek projekty gimnazjalne. Od rana można było zobaczyć naszych kolegów, jak rozglądają się niespokojnie szukając innych członków grupy, podtrzymują się nawzajem na duchu, ćwiczą występ... I wtedy bardzo często padało pytanie „Dobrze, ale co ja mam właściwie mówić?”. Kolejne ustalenia, ostatnie poprawki i popłoch, bo oto pani Dyrektor zasiadła na widowni, co oznaczało, że trzeba zaczynać. Całe przedpołudnie oglądaliśmy przeróżne ciekawe prezentacje z wielu różnorodnych dziedzin i trzeba przyznać, że pomimo stresu wszyscy nieźle się spisali. Oczywiście nie każdy projekt załapał się w środę, ale jestem pewna, że kolejne będą równie wspaniałe i także zostaną pochwalone przez panią Dyrektor.
Marta Wróblewska z IIB
Tematy projektów prezentowanych w ramach TKM-ów:
- Żywy dom - ekosystem ludzkiego domostwa.
- Jak mądrze odczytywać reklamy?
- Subkultury.
- Obraz stanu wojennego w piosenkach Jacka Kaczmarskiego.
- Wycieczka po Nowym Jorku.
- Czy rozwój nowoczesnych technologii wpływa na stan czytelnictwa?
- Młodzi ludzie w Powstaniu Warszawskim.
2. Warsztaty
W ramach TKM-ów uczniowie mogli wziąć udział w warsztatach tematycznych. Zajęcia tego rodzaju od lat cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem.
W tym roku zorganizowane zostały warsztaty:
- Samoobrona.
- Warsztaty filmowe.
- Warsztaty animacji.
- Taniec szkocki.
- Warsztaty salsy.
- Warsztaty hip-hopu.
- Warsztaty wokalne.
- Pokaz sztuk walki.
- Gwara warszawska.
- Wywiad z Nikodemem Rozbickim.
- Warsztaty chemiczne.
- Warsztaty fotograficzne.
- Warsztaty dziennikarskie.
- Warsztaty autoprezentacji.
Samoobrona
21 marca br. klasy gimnazjalne (a także licealne) w ramach TKM-ów uczestniczyły w zajęciach z samoobrony. Warsztaty prowadzili uczniowie liceum, którzy od wielu lat ćwiczą karate oraz zapasy. Zajęcia zaczęły się o godzinie 9:00. Wszyscy z entuzjazmem przyglądali się pokazom. Wkrótce gimnazjaliści przyłączyli się do ćwiczeń, które przebiegały sprawnie i emocjonująco. Wszyscy wiele się nauczyli zarówno z teorii jak i z praktyki. Ogólnie zajęcia zostały uznane za udane.
Weronika Hrynkiewicz kl. Ic
Warsztaty filmowe
W czwartek, 21 marca 2013 roku nasza szkoła zorganizowała warsztaty filmowe dla uczniów gimnazjum i liceum w Warszawskiej Szkole Filmowej znajdującej się przy ul. Generała Zajączka 7, więc stosunkowo blisko naszej placówki.
Dojechaliśmy tam autobusem w niecały kwadrans. Na początku zajęć zostaliśmy podzieleni na kilka grup, a każda z nich powędrowała do innej sali. Tam odbywały się poszczególne zajęcia.
O scenopisarstwie opowiedziała nam pani Agnieszka Kruk. Tajniki pracy z kamerą zdradzał pan Marek Brodzki , który także zaangażował nas w konkretne zadania praktyczne. Mogliśmy poznać również podstawy charakteryzacji i oprawy dźwiękowej filmu. Uczestniczyliśmy ponadto w zajęciach montażu. Na koniec obejrzeliśmy film dyplomowy absolwenta Warszawskiej Szkoły Filmowej, Marka Szuwarowskiego, pt: ,,Żaklina" przedstawiający problematykę dotyczącą nastolatków wchodzących w dorosłe życie i miłosne uniesienia.
Warsztaty miały na celu pokazanie nam poszczególnych elementów składających się na dzieło filmowe. Niewątpliwie dostarczyły wielu informacji na temat pracy artysty - filmowca. Mogliśmy przekonać się czy takie zawodowe perspektywy nam odpowiadają. Z pewnością niektórzy z nas zostali zainspirowani do samodzielnych działań w obrębie sztuki filmowej. Być może, już wkrótce ktoś z nas zostanie studentem Warszawskiej Szkoły Filmowej.
Wizyta w Warszawskiej Szkole Filmowej bardzo się wszystkim podobała. Miejmy nadzieję, że w przyszłym roku odbędą się równie interesujące warsztaty.
Zuzia Barylak z IC
Warsztaty animacji
22 i 23 marca w Gimnazjum i Liceum im. Joachima Lelewela odbyly sie warsztaty tanca, samoobrony, filmowe i m.in. animacji. Trzeba bylo wybrać jeden warsztat, na który chciałoby się pójść - ja postanowilem wybrać się na warsztaty animacji.
Na poczatku zapoznaliśmy się z paniami prowadzącymi, które pokazaly nam jak wygląda tworzenie "poklatkowej". Każda animacja musi skladać się ze storyboardu, techniki tworzenia (może byc rysunkowa, lalkowa, wycinankowa, plastelinowa itp.)
Po wyjaśnieniu nam podstaw i zasad animacji mieliśmy podzielić się na trzy grupy i stworzyć wlasną animację, używajac plasteliny, wymyślając wlasny storyboard do danego przyslowia (moja grupa dostala "W zrowym ciele zdrowy duch"). Po napisaniu naszego małego scenariusza, musieliśmy stworzyć postacie i tło, a na samym końcu filmowalismy to klatkowo. Przyznam, że ostatnie zajecie jest troszeczkę żmudne, ale efekt tej pracy jest zdecydowanie wart poniesionych kosztów. Choć nasze filmiki trwaly ok. 30 sekund satysfakcja z nich byla gwarantowana.
Adam Kiepuszewski IC
Taniec szkocki
W poniedziałek 25 marca podczas trzeciej godziny lekcyjnej odbyły się warsztaty z tańca szkockiego. Prowadził je pan, który mieszka w Szkocji. Na początku opowiadał nam o kulturze i geografii tej pięknej krainy. Następnie zaczęliśmy ćwiczenia. Powoli poznawaliśmy podstawowe kroki tańca, co była dla nas nowością. Pod koniec lekcji wszyscy razem zatańczyliśmy tradycyjny szkocki taniec. Uważam, że takie zajęcia są bardzo dobrą inicjatywą. Rozwijają one wiedzą o świecie, oraz dzięki nim można poznać kulturę danego państwa.
Rafał Frankowski z IC
Warsztaty salsy
Warsztaty salsy poprowadził instruktor tańca Jarosław Lachowicz w asyście Katarzyny Wilk. Jarek na co dzień uczy salsy w warszawskiej szkole Steps 4 Salsa oraz na kursach Everybody Salsa (tu więcej informacji o instruktorze: http://www.steps4salsa.pl/instruktorzy.html?n=jaroslaw_lachowicz )
Dzięki entuzjazmowi prowadzącego oraz gorącym latynoskim rytmom do szkoły choć na chwilę zawitała długo oczekiwana wiosna. Obie grupy, które wzięły udział w warsztatach pokazały prawdziwie południowy temperament, dobrze się bawiły i bez problemów opanowały podstawy jednego z najpopularniejszych tańców latino.
P. prof. Katarzyna Wilk
Warsztaty hip-hopu
Warsztaty odbyły się na basenie w dwóch turach ( podział głównie na gimnazjum i liceum z wyjątkami ). Każda sesja obejmowała krótką rozgrzewkę połączoną z rozciąganiem oraz naukę krótkiej choreografii. Łącznie obecne było około 30 dziewczyn .
Grupę pierwszą (Gimnazjum) stanowiło około 20 osób . Po rozgrzewce przerobiliśmy choreografię do utworu "Listen to your Heart" , mash up'a z wokalem Eminema ( znane jako Eminem – Listen to your Heart ) .
Grupa druga , mniej liczna choć równie zaangażowana nauczyła się kroków do piosenki "Nightmare" wykonanej przez rapera Irv da Phenom .
Było to ciekawe przeżycie i wydaje mi się, że kursanci byli zadowoleni .
Michał Nalewajko 3a
3. Festiwal Kultur
Klasy pierwsze gimnazjum prezentowały stoiska związane z j. angielskim (IA), j. niemieckim (IB), j. hiszpańskim (IC), j. francuskim (ID).
4. Konkurs wiedzy o szkole i jej patronie
Quiz dla gimnazjum i liceum z wiedzy o Joachimie Lelewelu i szkole zorganizowany został przez klasę 1b i 2b. W konkursie wzięli udział przedstawiciele wszystkich klas gimnazjalnych oraz pierwszych i drugich licealnych. Spośród uczniów gimnazjum zwyciężyła Patrycja Kwiatkowska z klasy IC. Drugie miejsce zajął Janek Wodowski z ID, a trzecie Mateusz Wrona także z ID. W liceum najlepszy okazał się Jakub Nurzyński (2e)
Gratulujemy!
W piątek 22 marca w naszej szkole odbył się konkurs wiedzy o naszym patronie Joachimie Lelewelu do którego zgłosiłam się wraz z Weroniką Hrynkiewicz. Bardzo się denerwowałam i wciąż powtarzałam sobie cały materiał. Byłam pewna, że nie pójdzie mi dobrze, bo choć przeczytałam wszystko o naszym patronie i naszej szkole, to jednak wciąż nie mogłam tego zapamiętać.
W końcu nadszedł czas konkursu i usiadłyśmy z Weroniką na krzesłach obok siebie. Dwoje studentów po chwili wytłumaczyła nam zasady konkursowe. Konkurs był podzielony na dwa etapy w którym większość zadań była zamknięta. W pierwszym pracowaliśmy z osobami z naszej klasy. Ja i Weronika tworzyłyśmy zgrany zespół i zebrałyśmy dużą liczbę punktów, co zapewniło nam przejście do drugiego etapu, do którego, zakwalifikowały się 3 spośród 6 drużyn. W drugiej turze konkursu pracowaliśmy już osobno i każdy musiał się zdać na własna wiedzę. Moim zdaniem pytania były przeważnie łatwe. Największe trudności sprawiło mi jedno z ostatnich pytań, które brzmiało "Podaj adres szkoły (ulica, miejscowość, kod pocztowy)" Samo podanie ulicy i miejscowości w jakiej znajduje się nasza szkoła nie było trudne, jednak wydaje mi się, że nikt nie znał kodu pocztowego.
Choć przed konkursem nic nie mogłam zapamiętać, to jednak w jego trakcie umysł mnie nie zawiódł, gdyż w większości przypadków znałam odpowiedzi na pytania, a tylko czasem zdawałam się na intuicję, która przeważnie mnie nie zawodziła. Cieszę się z tego powodu, gdyż pozwoliło mi to zająć pierwsze miejsce w konkursie. Na drugim miejscu znalazł się mój rówieśnik z klasy 1c: Jan Wodowski. Nie obyło się również bez dogrywki, w której wzięła udział Weronika oraz chłopak z innej klasy. Niestety mojej przyjaciółce nie udało się wygrać tej dogrywki i musiała zadowolić się czwartym miejscem, natomiast chłopak z nią rywalizujący znalazł się na podium. Każda z trzech pierwszych osób dostała dyplom, a ja dodatkowo za zajęcie pierwszego miejsca dostałam również drobny prezent.
Uważam, że pomysł organizacji takiego konkursu był bardzo dobry. Turniej był dodatkowo dobrze przygotowany i mam nadzieję, że jeszcze kiedyś takie konkursy się odbędą. Możliwe, że następnym razem w konkursie tego rodzaju weźmie udział więcej osób.
Patrycja Kwiatkowska 1c
5. Konkurs filmowy: „Lelewel oczami ucznia”
6. Popołudnie teatralne
W czwartek 22.03.2013r. o godz. 17, w ramach popołudnia teatralnego – jednej z wielu części Tygodnia Kultury Młodzieżowej, w Sali muzycznej naszego liceum, miała miejsce premiera sztuki pt. „La prise de la Bastille” (z fr. ,,Zdobycie Bastylii”).
Sztuka opowiada o losach przedstawicieli czterech warstw społecznych rewolucyjnej Francji. W ich role wcielili się uczniowie klas 2B, oraz 2D. Podopieczni pani Prof. Ziemińskiej, na scenie posługiwali się wyłącznie językiem francuskim, dzięki czemu spektakl niewątpliwie zainteresował wszystkich zgromadzonych w Sali widzów.
Jabub Głowacki 2b
7. Kiermasz ciasteczek
21 marca w czasie zebrań z rodzicami klasa IIB zorganizowała kiermasz ciasteczkowy. Dochód został przekazany na dofinansowanie TKM-ów.
8. Wielka Gala Lelewela
Tegoroczne TKMy należą już do przeszłości, a wraz z nimi uroczysta Gala, która zwieńczyła je w poniedziałkowy wieczór. Rozdanie nagród odbyło się w klimatycznej scenerii hollywoodzkiej nocy oscarowej i przeplecione było występami naszych szkolnych kolegów i koleżanek z gimnazjum oraz liceum. Artyści, prowadzący i organizatorzy pokazali klasę, dając dobry przykład przyszłorocznym kontynuatorom lelewelowskiej tradycji, a publiczność stanęła na wysokości zadania, szczególnie pod względem frekwencji. TKMy mają się świetnie i wierzymy, że będą dalej iść tą drogą.
Bo warto nią iść. Prawda? :)
Katarzyna Grzyb z 3d