Home
 Tel: 22 833 13 33 / Email: sekretariat@lelewel.waw.pl

Nie to, co już wiemy, lecz to, co chcemy wiedzieć,
świadczy o naszej mądrości. /W. Grzeszczyk

  • Strona Główna
  • Kontakt
  • O szkole
    • Zakres działalności
    • Dane szkoły
    • Dyrekcja
    • Pedagog i psycholog
    • Rada Rodziców
    • Samorząd
    • Biblioteka
    • Baza sportowa
    • Gabinet medyczny
    • Stołówka
  • Organizacja
    • RODO
    • Prawo szkolne
    • Wymagania edukacyjne
    • Ubezpieczenie
    • Stypendia
    • Kalendarz roku
    • Zebrania i dni otwarte
    • Plan lekcji i dzwonki
    • Podręczniki
    • Programy edukacyjne
    • Zajęcia dodatkowe
    • Doradztwo zawodowe
    • Wolontariat
  • Wydarzenia
    • Aktualności
    • Kalendarz
    • Nadchodzące wydarzenia
    • Galeria
    • Kronika wydarzeń
    • Gim. 165 - archiwum
  • Tradycja
    • Jubileusz
    • Absolwenci
    • 95 lat LELEWELA
    • Kulturalny Lelewel 2018
    • Historia szkoły
    • Patron
    • Grono Pedagogiczne
  • Stulecie
    • Matura 1969
    • Harcerze - żeglarze
    • Nauczyciele 1965-69
  • Społeczność
    • Osiągnięcia LO
    • Matura
    • Spływy i obozy sportowe LO
    • Konkursy LO
    • Pogoria
    • Projekt METEO
    • GEO CI?
  • Rekrutacja
    • Rekrutacja do klas 1
    • Profile klas

Prawo szkolne - Misja

Misja XLI Liceum Ogólnokształcącego

I Ideały

Misja i program szkoły zostały sformułowane w oparciu o podstawowe akty prawa państwowego, a w szczególności Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej, ustawę o systemie oświaty oraz Kartę Nauczyciela.

Preambuła ustawy o systemie oświaty głosi, co następuje:,, Kształcenie i wychowanie służy rozwijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultury Europy i świata. Szkoła winna zapewnić każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotować go do wypełniania jego obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności”.

Artykuł 6. Karty Nauczyciela, wskazując na obowiązki pedagogów, stwierdza: ,,Nauczyciel obowiązany jest kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny; w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej; w duchu humanizmu, tolerancji, wolności sumienia, sprawiedliwości społecznej i szacunku dla pracy; dbać o kształcenie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów”.

Odwołują się do tych dokumentów, a jednocześnie mając świadomość istniejącego w społeczeństwie  poważnego kryzysu systemu wartości, za najważniejszy ideał uznajemy tworzenie autorytetów pomocnych w kształtowaniu świadomości pozwalającej odróżnić dobro od zła. Łączy się to również z ukształtowaniem postawy szacunku do prawa i obowiązkiem podporządkowania się normie prawnej. Nie kłóci się to jednak z zachowaniem własnego indywidualizmu i postawą tolerancji wobec odmienności. Tylko taka osoba może sprostać wymaganiom stawianym przez świat współczesny, wchodząc weń jednocześnie z poczuciem wartości, wiarą we własne siły i możliwości. Rozumienie własnego ja oraz rzeczywistości wymaga z kolei wiedzy, stąd rola szkoły polegająca na rozbudzaniu jej potrzeby. Wiedza ta pozwoli młodemu człowiekowi określić się zarówno w kategoriach kultury narodowej, jak i europejskiej.

II Zadania

  1. Zakładamy, że absolwent naszej szkoły będzie osobą posiadającą szeroką wiedzę i umiejętności, dzięki którym będzie zdolny do twórczego rozwiązywania problemów. Wykształcona umiejętność komunikowania się zapewni mu możliwość zaprezentowania i obrony własnego stanowiska, porozumienie się i zbudowanie relacji  z innymi ludźmi. Otwartość na rzeczywistość powinna go prowadzić do poczucia odpowiedzialności za siebie i innych, co wiąże się również z aktywną postawą wobec zła, moralną wrażliwością, uczciwością i umiejętnością korzystania z własnej wolności.
  2. W związku z nakreśloną sylwetką absolwenta naszej szkoły za priorytetowe zadanie szkoły uznajemy kształtowanie twórczej postawy ucznia, co wiąże się z samodzielnością w procesie myślenia i zdobywania wiedzy.
  3. W dziedzinie dydaktycznej wyznaczamy następujące zadania:
  1. kształtowanie umiejętności  na podstawie zdobywanej przez uczniów wiedzy;
  2. przekazywana wiedza nie może mieć wyłącznie charakteru teoretycznego, lecz powinna znaleźć zastosowanie w rzeczywistości;
  3. zdobyta wiedza i wykształcone umiejętności umożliwiają uczniowi zdanie egzaminu gimnazjalnego oraz maturalnego i przygotowują do studiów;
  4. przygotowanie do wejścia w dorosłość, co wiąże się z:
  • kształtowaniem umiejętności uczenia się,
  • kształtowaniem umiejętności komunikowania się i wystąpień publicznych,
  • kształtowaniem umiejętności pracy w zespole,
  • kształtowaniem umiejętności logicznego myślenia i wnioskowania, dokonywania analizy i syntezy,
  • kształtowaniem postawy krytycyzmu w procesie zdobywania informacji, niepoddawania się manipulacjom.
  1. W dziedzinie działalności wychowawczej:
  1. zbudowanie silnej więzi i współpracy nauczycieli, rodziców i uczniów, co jest podstawą realizacji zadań wychowawczych;
  2. kształtowanie więzi międzyludzkich uczeń- nauczyciel, uczeń-grupa, (klasa),grupa-szkoła, nauczyciele- rodzice co ma doprowadzić do pełnej integracji całego środowiska szkolnego;
  3. stworzenie przyjaznej atmosfery i oparcie relacji nauczyciel-uczeń na poczuciu bezpieczeństwa i wzajemnej uczciwości;
  4. poczucie bezpieczeństwa wiąże się z jasnym i klarownym systemem oceniania, którego kryteria są powszechnie znane i konsekwentnie stosowane oraz z indywidualizacją wymagań wobec uczniów;
  5. oparcie wychowania na wartościach, kształtowanie postawy moralnej i kultury osobistej uczniów, co wiąże się z wysokimi wymaganiami etycznymi tak wobec młodzieży, jak i wszystkich pracowników szkoły;
  6. kształtowanie postawy odpowiedzialności osobistej, jak i współodpowiedzialności;
  7. działania pedagogów mają pomóc młodzieży w rozpoznawaniu własnego ja, budzić wiarę we własne siły i możliwości;
  8. pobudzanie aktywności młodzieży w innych dziedzinach poza edukacją szkolną, co z jednej strony wiąże się z rozbudzaniem zainteresowań i umożliwianiem ich realizacji, a z drugiej- z przełamywaniem postawy bierności;
  9. kształtowanie postawy radości życia;
  10. kształtowanie umiejętności radzenia sobie z konfliktami i rozwiązywania konfliktów: zapobieganie agresji i sztuka negocjacji, asertywność;
  11. profilaktyka uzależnień ( alkoholizm, narkomania)

 

Ważne: Użytkowanie witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności. Nie pokazuj więcej
© 2023 XLI Liceum Ogólnokształcące im. Joachima Lelewela | Deklaracja dostępności Realizacja strony: Paweł Traczyński i August Interactive 2013