Misja XLI Liceum Ogólnokształcącego
I Ideały
Misja i program szkoły zostały sformułowane w oparciu o podstawowe akty prawa państwowego, a w szczególności Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej, ustawę o systemie oświaty oraz Kartę Nauczyciela.
Preambuła ustawy o systemie oświaty głosi, co następuje:,, Kształcenie i wychowanie służy rozwijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultury Europy i świata. Szkoła winna zapewnić każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotować go do wypełniania jego obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności”.
Artykuł 6. Karty Nauczyciela, wskazując na obowiązki pedagogów, stwierdza: ,,Nauczyciel obowiązany jest kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny; w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej; w duchu humanizmu, tolerancji, wolności sumienia, sprawiedliwości społecznej i szacunku dla pracy; dbać o kształcenie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów”.
Odwołują się do tych dokumentów, a jednocześnie mając świadomość istniejącego w społeczeństwie poważnego kryzysu systemu wartości, za najważniejszy ideał uznajemy tworzenie autorytetów pomocnych w kształtowaniu świadomości pozwalającej odróżnić dobro od zła. Łączy się to również z ukształtowaniem postawy szacunku do prawa i obowiązkiem podporządkowania się normie prawnej. Nie kłóci się to jednak z zachowaniem własnego indywidualizmu i postawą tolerancji wobec odmienności. Tylko taka osoba może sprostać wymaganiom stawianym przez świat współczesny, wchodząc weń jednocześnie z poczuciem wartości, wiarą we własne siły i możliwości. Rozumienie własnego ja oraz rzeczywistości wymaga z kolei wiedzy, stąd rola szkoły polegająca na rozbudzaniu jej potrzeby. Wiedza ta pozwoli młodemu człowiekowi określić się zarówno w kategoriach kultury narodowej, jak i europejskiej.
II Zadania
- Zakładamy, że absolwent naszej szkoły będzie osobą posiadającą szeroką wiedzę i umiejętności, dzięki którym będzie zdolny do twórczego rozwiązywania problemów. Wykształcona umiejętność komunikowania się zapewni mu możliwość zaprezentowania i obrony własnego stanowiska, porozumienie się i zbudowanie relacji z innymi ludźmi. Otwartość na rzeczywistość powinna go prowadzić do poczucia odpowiedzialności za siebie i innych, co wiąże się również z aktywną postawą wobec zła, moralną wrażliwością, uczciwością i umiejętnością korzystania z własnej wolności.
- W związku z nakreśloną sylwetką absolwenta naszej szkoły za priorytetowe zadanie szkoły uznajemy kształtowanie twórczej postawy ucznia, co wiąże się z samodzielnością w procesie myślenia i zdobywania wiedzy.
- W dziedzinie dydaktycznej wyznaczamy następujące zadania:
- kształtowanie umiejętności na podstawie zdobywanej przez uczniów wiedzy;
- przekazywana wiedza nie może mieć wyłącznie charakteru teoretycznego, lecz powinna znaleźć zastosowanie w rzeczywistości;
- zdobyta wiedza i wykształcone umiejętności umożliwiają uczniowi zdanie egzaminu gimnazjalnego oraz maturalnego i przygotowują do studiów;
- przygotowanie do wejścia w dorosłość, co wiąże się z:
- kształtowaniem umiejętności uczenia się,
- kształtowaniem umiejętności komunikowania się i wystąpień publicznych,
- kształtowaniem umiejętności pracy w zespole,
- kształtowaniem umiejętności logicznego myślenia i wnioskowania, dokonywania analizy i syntezy,
- kształtowaniem postawy krytycyzmu w procesie zdobywania informacji, niepoddawania się manipulacjom.
- W dziedzinie działalności wychowawczej:
- zbudowanie silnej więzi i współpracy nauczycieli, rodziców i uczniów, co jest podstawą realizacji zadań wychowawczych;
- kształtowanie więzi międzyludzkich uczeń- nauczyciel, uczeń-grupa, (klasa),grupa-szkoła, nauczyciele- rodzice co ma doprowadzić do pełnej integracji całego środowiska szkolnego;
- stworzenie przyjaznej atmosfery i oparcie relacji nauczyciel-uczeń na poczuciu bezpieczeństwa i wzajemnej uczciwości;
- poczucie bezpieczeństwa wiąże się z jasnym i klarownym systemem oceniania, którego kryteria są powszechnie znane i konsekwentnie stosowane oraz z indywidualizacją wymagań wobec uczniów;
- oparcie wychowania na wartościach, kształtowanie postawy moralnej i kultury osobistej uczniów, co wiąże się z wysokimi wymaganiami etycznymi tak wobec młodzieży, jak i wszystkich pracowników szkoły;
- kształtowanie postawy odpowiedzialności osobistej, jak i współodpowiedzialności;
- działania pedagogów mają pomóc młodzieży w rozpoznawaniu własnego ja, budzić wiarę we własne siły i możliwości;
- pobudzanie aktywności młodzieży w innych dziedzinach poza edukacją szkolną, co z jednej strony wiąże się z rozbudzaniem zainteresowań i umożliwianiem ich realizacji, a z drugiej- z przełamywaniem postawy bierności;
- kształtowanie postawy radości życia;
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie z konfliktami i rozwiązywania konfliktów: zapobieganie agresji i sztuka negocjacji, asertywność;
- profilaktyka uzależnień ( alkoholizm, narkomania)